Menu główne

Strona główna
Archiwum artykułów
Artykuły tematycznie
Wyślij news'a
Tutoriale PL


Galeria

Galeria
Standard Gallery
Gold gallery
5 ostatnich prac
Prace top 10


Zasoby

Bitwy
Pliki
Linki
Ankiety
Szukaj


Fora dyskusyjne

Nasze Forum
Forum3D.pl
ilahi

Kontakt

Napisz do nas
Poleć nas
nukrox

Serwis

O Redakcji
Statystyki
Top 10
nukro

Statystyka

Otrzymaliśmy
7556838
odsłon strony od 1 maj 2003


Tutoriale w języku polskim


Tutoriale: Opis narzędzi w cinemie - część III - Modeling

Wysłany przez borys

Kolejny opis narzędzi w cinemie po deformerach i nurbsach, to narzędzia typu modeling, które wspomagają prace nad wieloma elementami. Standardowo uwagi, sugestie zgłaszajcie na forum, wiele kwesti jest wyjasnionych w manualu.




Część 1 | Część 2 | Część 3



Modeling - jest to kolejny zestaw narzędzi Cinemie. Ich funkcje sa bardzo zróżnicowane, od pustych obiektów pomagajacych w nawigacji, przez obróbke modeli (wycinanie) , do modyfikacji obiektów (klonowanie, zmiane kształtu, mirrowanie).



- Null Object


Null object jest to zwykły pusty obiekt, który może być używany np do: okreslania miejsca nawigacji kilku obiektów, grupowania kilku modeli, zmiany miejsca wg którego obracamy lub skalujemy widok, a czasami do opisu sceny (przykład powyżej). Standardowych kształtem jest kropka czyli Dot, jednak można wybrać różne (lista po prawej), i ewentualnie zmieniać ich własciwosci.

- Radius - okresla promień kształtu Null Object, gdy wybierzemy cos innego niż Dot

- Aspect Ratio - okresla stosunek wysokosci kształtu do jego szerokosci

- Orientation - okresla położenie punktu względem głównej plaszczyzny.



- Construction plane


Siatka główna która jest standardowo wstawiana do każdej sceny nie ma możliwosci zmiany swojego położenia. Gdy chcemy zmienić własciwosci głównej siatki wystarczy wstawic ten obiekt. w jego własciwosciach mamy możliwosc zmiany orientacji siatki, przesuwania wg kazdej osi (X,Y,Z), latwej regulacji wielkosci i wygladu.


- Array


Narzędzie to pozwala na stworzenie dowolnej kopii obiektu, na około wzorca. A dokładniej, jeżeli wstawimy Array, a nastepnie dowolny obiekt do sceny, np cube'a to utworzy sie nam kilka kopii. W wlasciwosciach tego narzedzia mamy nastepujace opcje:

- Radius - promień okreslajacy odleglosc powstalych obiektow.

- Copies - okresla ilosc kopii glownego obiektu.

- Amplitude - przesuniecie obiektow wzdłuż osi Y.

- Frequency - częstotliwosc zmiany ulożenia falowania obiektów wg osi X.

- Array Frequency - ilosc "fal" obiektów wg osi X.



- Atom Array


Atom Array zmienia własciwosci obiektu, zmieniajac krawędzie polygonów, na cylindry, a ich laczenia na sphery (kulki). Wyglad efektu koncowego zależny jest od struktury obiektu poczatkowego, czyli jezeli jest to cube (lub inny obiekt), główne znaczenie bedzie miała liczba segmentów. W opcjach tego narzedzia mozna znalesc:

- Cylinder radius - okresla promień cylindra utworzonego wzdłuż krawędzi polygonu.

- Sphere radius - okresla promień sphere'y przy łaczeniu cylindrów.

- Subdivisions - decyduje o sile wygladzania obiektów wyjsciowych.

- Single elements - zaznaczenie tej opcji i zmiana własciwosci obiektu na edytowalny spowoduje, że każdy cylinder i każda sphere'a stanie się osobnym obiektem.



- Metaball


Głównym przeznaczeniem tego narzędzia jest tworzenie tzw. blobów czyli form powstajacych z innych obiektów. Do stworzenia realistycznych blobów nalezy wykorzystać emiter (opis w któtce), jednak narzędzie to może zostać wykorzystane do tworzenia obiektów np. z spline'ów. Dla przykładu wstawiamy dwa spline'y typu Circle do sceny, menu: Objects>Spline primitive>Circle. Następnie w własciwosciach jednego z nich zmieniamy wartosc 'Radius' z 200 na 180, po czym przenosimy zmodyfikowanego spline'a w Object manager do pierwszego spline'a, jako dziecko w hierarchi obiektów. Wstawiamy teraz do sceny Object Metaball, menu: Objects>Modeling>Metaball, i przenosimy do niego nasze spline'y jako niższe w hierarchi. W ustawieniach Metaball'a mamy teraz możliwosc modyfikacji:

- Hull Value - okresla sposb tworzenia obiektu, decyduje o wielkosci obiekty koncowego oraz o jego kształcie.

- Editor Subdivision - siła wygładzania obiektu w edytorze

- Render Subdivision - siła wygładzania obiektu podczas renderingu.

Przykładowa animacje z wykorzystaniem metaballi i atom array'a mozecie pobrać tutaj (801 kb).



- Symmetry


Symmetry jest narzedziem do tworzenia symetrycznego odbicia obiektu. Jest ono bardzo przydatne w przypadku gdy pracujemy nad modelem np. twarzy, ponieważ tworzymy tylko połowe, a druga uzyskujemy przez utworzenie symetrycznej kopii. Istnieje w cinemie podobne narzędzie: mirror, jednak róznica jest taka, ze jeżeli użyjemy mirror, to zostanie zrobione lustrzane odbicie danego obiektu. W przypadku użycia Symmetry sklonowany obiekt będzie zmieniał swoje własciwosci rownolegle do obiektu wzorcowego.


- Boolean


Dzięki temu narzędziu możemy wycinać jeden obiekt drugim. Dla ukazania jak to działa wstawiamy do sceny sphere i cube'a, a także narzędzie Boolean, menu: Objects>Modeling>Boolean. W object managerze przenosimy sphere i cube'a niżej w hierarchi do obiektu boolean> nastepnie zmieniamy nazwe cube'a na 'A' i sphere'y 'B', a nastepnie ustawiamy aby obiekty były ułożone alfabetycznie. W własciwosciach Boolean Tool, mamy możliwosc ustawienia Boolean Type na:

- A union B - obcina obiekty wg płaszczyzny ich przecięcia.

- A substract B - pozostawia odkształcenie w obiekcie A wg obiektu B.

- A inserect B - pozostawia obiekt, bedacy wycięciem obiektu B z obiektu A.

- A without B - tworzy otwór w obiekcie A wg obiektu B.

Aby dokładnie zrozumieć powyższe zależnosci propnuje potestować każde możliwe ustawienie. Standardowy boolean ma jednak ograniczone możliwości, maxon udostępnił dużo lepszą wersję tego narzędzia za darmo, tutaj znajdziecie więcej informacji.



- Instance


Instance tworzy klony obiektu, który zachowuje można bez żadnych przeszkód przenosić w scenie, a zmiana własciwosci obiektu wzorcowego powoduje zmiane wlasciwosci klonów. Liczba sklonowanych obiektów jest nie ograniczona. Aby sprawdzić działanie tego narzędzia wstawiamy je do sceny oraz zwykły obiekt np cube'a. W object manager klikamy dwa razy na ikone obiektu Instance, a następnie przeciagamy cube'a do pola: 'Reference object'. Aby stworzyc kilka klonów wystarczy skopiowac obiekt Instance (ctrl+c, ctrl+v).



Część 1 | Część 2 | Część 3


 
Pokrewne linki

· Więcej o Tutoriale w języku polskim
· Napisane przez borys


Najczęściej czytany artykuł o Tutoriale w języku polskim:
Dla początkujących - modelowanie


Oceny artykułu

Wynik głosowania: 4.68
Głosów: 19


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje


 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku


RSS

Użyte znaki towarowe i loga graficzne są własnością odpowiednich firm, instytucji czy osób prywatnych.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy oraz postów na forum, są one własnością użytkowników.
Serwis zbudowano przy wykorzystaniu systemu portalowego PHP-Nuke.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie i prowadzenie www.BORYS.org

design for firefox