Menu główne

Strona główna
Archiwum artykułów
Artykuły tematycznie
Wyślij news'a
Tutoriale PL


Galeria

Galeria
Standard Gallery
Gold gallery
5 ostatnich prac
Prace top 10


Zasoby

Bitwy
Pliki
Linki
Ankiety
Szukaj


Fora dyskusyjne

Nasze Forum
Forum3D.pl
ilahi

Kontakt

Napisz do nas
Poleć nas
nukrox

Serwis

O Redakcji
Statystyki
Top 10
nukro

Statystyka

Otrzymaliśmy
7560696
odsłon strony od 1 maj 2003


Tutoriale w języku polskim


Tutoriale: Tutorial Sweep NURBS i Extrude NURBS

Wysłany przez borys

Ponizszy tutorial prezentuje jak wykorzystujac podstawowe narzedzia stworzyc bardzo latwo okreslony model. Przykladowa scene mozna pobrac tutaj. Zachecam jednak do stworzenia calego obiektu samemu a pózniej porównanie go z oryginalem, jaki zostal zrobiony przez autora tutoriala. Tutorial w formacie PDF jest dostepny pod tym adresem

Modelowanie krzesła przy użyciu Sweep NURBS i Extrude NURBS
Download: Plik ze sceną


Informacja: Tutorial ten opisuje jak stworzyć model krzesła używając: Sweep NURBS, Extrude NURBS.

Krok 1: Tworzymy kształt podstawy krzesła, przy użyciu spline'ów, wybieramy: Objects>Spline Object; i zmieniamy widok poprzez F4 lub View>View 4 w menu. Tworzymy kształt podobny do tego na rysunku op lewej, ew dodajemy punkty do spline'a.

Po stworzeniu spline'a, klikamy na jego ikone 2x w Object Manager i zmieniamy typ spline'a na B-Spline. Jeżeli chcesz mieć pewność ze wygląda tak jak nasz ustaw rozmiar w Coordinates Manager na X = 60, Y = 50. I kliknij Apply.

Krok 2: Teraz lekko zmodyfikujemy kształt naszego spline'a. Tworzymy prostokąt wybierając: Objects>Spline Primitive>Rectangle. Klikamy 2x na ikone prostokąta w Object Manager i w opcjach zmieniamy Width = 2m i Height = 4.5m.

Krok 3: Dosyć ważna rzęcza jest wygładzenie kańciastych elementów, Zaznaczamy w Object Manager, rectangle i naciskamy klawisz C aby obiekt zmienić na edytowalny.

Krok 4: Ikona prostokąta w Object Manager zamieniła się w ikonę spline'a; Klikamy dwa razy na ikone i zmieniamy typ spline'a na B-Spline. Nastepnie w wybieramy Structure>Subdivide i wstawiamy wartość - 2.

Tworzymy obiekt Sweep NURBS'a Object wybierając z menu: Objects>NURBS>Sweep NURBS. Metodą przecignij i upuść przenosimy spline'a i rectangle'a do właśnie stworzonego Sweep NURBS'a w Object Manager.

Krok 5: W rezultat powinien być taki jak na rysunku po prawej. Teraz zamkniemy końcówki, Klikamy dwa razy na ikonie Sweep NURBS'a w Object Manager by otworzyc ustawienia. Na zakładce General wybieramy: "Start and End to Cap and Rounding".

Teraz przechodzimy do zakładki Details i ustawiamy; Rounding na Linear, Start Kroks = 1, Start Radius = .5, End Kroks = 1, End Radius = .5, Phong = 20 stopni, Zaznaczamy Constrain Contour. Po zaznaczeniu tych opcji klikamy OK, po czym klikamy dwa razy na w Object Manager na obiekt i zmieniamy jego nazwe na np "podstawa".

Krok 6:To jednak nie koniec pracy nad tym elemntem, teraz tworzymy kolejnego spline'a i kształt, tak jak w krokach 3-5 o kształcie jak na rysunku po prawej. Zmieniamy nazwe na np "1". Tworzymy kopie tego obiektu (Ctrl+C Ctrl+V).

Krok 7:W Object Manager, grupujemy obiekty razem, poprzez nacisniecie "G" (uwaga w Cinemie do wersji 7.3 należało nacisnąc G i poprostu zaznaczyc kursorem, w wersji 8.0-8.1 należy przytrzymać shift i klikając zaznaczmy obiekty kóre chcemy zgrupowac, po czym naciskamy klawisz "G".

Krok 8: Tworzymy cube'a wybierając z menu: Objects>Primitive>Cube. Klikamy dwa razy na ikonie cube'a w Object Manager i zmieniamy w ustawieniach: Width = 2m, Height = 10m, and Depth = 55m, w opcjach zaokrąglania "fillet" ustawiamy 1m i 5.

Nastepnie skopiuj tego cube'a, wzdłuż osi X zmień pozycje i obróć przez oś Z, tak aby wygladał jak na rysunku po lewej.

Krok 9:W tym momencie mamy juz cały dół krzesła. Teraz zajmiemy sie tworzenie oparcia. Rysujemy spline'a i robimy jego kopie.

Krok 10: Zaznaczamy oryginalnego spline'a w Object Manager i wybieramy narzędzie Create Outline z menu: Structure>Edit Spline>Create Outline. W opcjach Active Tool, ustawiamy odległość na 2m klikamy "apply". W ten sposób zmieniamy własciwości aby móc uzyć Extrude NURBS. Zmieniamy rozmiar i pozycje dotąd aż będzie się nam podobał :). Wsytarczy kliknąć na pkt-y w strukturze spline'a.

Teraz tworzymy obiekt Extrude NURBS wybierając z menu: Object>NURBS>Extrude NURBS i metodą przeciągnij i upuść wrzucamy do niego naszego spline'a. Dwa razy klikamy w ikone Extrude NURBS'a w Object Manager i w opcjach na zakładce General, ustawiamy odległość Z na 5m i zmieniamy Start and End from 'Cap' na 'Cap and Rounding'. Na zakładce Details, ustawiamy Start i End Kroks = 3, Start i End Radius = 1.

Robimy kopie Extrude NURBS'a wraz z zawartościa oczywiście ustawiamy go w odpowiedniej pozycji, jak na obrazku po prawej.


Krok 11: Teraz należało by jakoś wypełnić to krzesło, więc tworzymy cube'a i w jego opcjach ustawiamy Width = 4m, Height = 1m, i Depth = 50. Także w opcji Fillet (zaznaczamy ją oczywiście) i zmieniamy fillet size na .5 i fillet segments na 5. Potwierdzamy klikając OK. Pózniej tego cube'a będziemy kopiować i umieścimy je wzdłuż spline'ów.

Krok 12: Potrzebujemy stworzyc dwa spline'y aby wg nich rozmieścić oparcie i siedzenie. Ten spline ktory został stworzony przy tworzeniu oparcia (jako kopia) zostanie teraz wykorzystany, zmieniamy jego nazwe na '2.' i za chwile umieścimy cube'y wzdłuż spline'a.

Krok 13: Wybieramy stworzony w Kroku 11: cubei robimy kopie, jedna nazywamy góra druga dół. Wybieramy opcje Kopiowanie z menu: Functions=>Duplicate. W oknie wybieramy ilość kopii na 12, zaznaczamy Generate Instances, i ustawiamy move na O. Klikamy OK.

Krok 14: W Object Manger pojawił sie nowy pusty objekt na kopie naszego cube'a. Przeciągamy cube'a do tego objektu i automatycznie tworzą sie kopie. Zmieniamy nazwe obiektu na oparcie.

Krok 15: Pamietając aby nasz ostatni obiekt był wciąż zaznaczony w Object Manager wybieramy z menu: Functions>Arrange. W okienku które się nam pojawiło wpisujemy "2" ponieważ tak nazwaliśmy spline'a który miał służyc do poprowadzenia elemntów oparcia. Klikamy OK.

Krok 16: Twoje oparcie powinno wyglądać tak jak na rysunku po prawej. Ewentulanie zmień jego pozycje, przesuwając całuu obiekt wzdłuz osi Z i X.

Krok 17: Teraz wybieramy wybieramy cube'a o nazwie dół i wybieramy funkcje kopiowanie (Duplicate), w opcjach kopiowania ustawiamy ilość kopii na 10, zaznaczamy Generate Instances i ustawiamy move na 0. Klikamy OK. Przeciągamy naszego cube'a do powstałego obiektu. Zmieniamy nazwe na np siedzenie. Ustawiamy aby cube'y były wzdłuż spline'a "1" poprzez funkcje arrange menu Functions>Arrange. Ewentualnie poprawiamy połozenie siedziska.

Krok 18: Teraz jeszcze mały szczególik, oparcia tworzymy taką małą rurkę, Tworzymy Cylinder Wybierając z menu: Object>Primitive>Cylinder. Klikamy 2xw jego ikone w Object Manager i w opcjach ustawiamy: Radius = 0.5m and Height = 50m. zmieniamy położenie w orientation na +Z. Klikamy OK.

Dwa cylindry sa ułożone jak fioletowe pkt-y.
Tworzymy kopie rurki i ustawiamy jak na obrazku po lewej (fioletowe pkt-y).

Texturing

Krok 19: Dla przykładu (oczywiście tutaj juz bez ograniczeń),na ramy krzesła tworzymy białą plastikową texture. Wybieramy z menu: New material -> Material Manager>File>New Material. Klikamy 2x w materiał, w kanale Color brightness ustawiamy na 90% i zamykamy okno.


Krok 20: Na oparcie zrobimy i siedzisko stworzymy niebieski plastikowy materiał. Wybieramy New Material, i ustawiamy w kanale color nastepujące wartości R=36%, G=60%, B=85%, oraz Brightness=80%. W kanale Specular ustawiamy Width to 8% i Height to 100%, po czym zamykamy okienko.

Krok 21: Na koniec grupujemy (patrz krok:7) wszytkie elementy ram krzesła i dajemy mu nazwe obramowanie(albo cos innego). Wybieramy texture i klikamy prawym wybieramy Apply, tak samo postepuje w przypadku oparcia i siedziska.

 
Miłego renderowania
przepraszam za literówki
Borys


 
Pokrewne linki

· Więcej o Tutoriale w języku polskim
· Napisane przez borys


Najczęściej czytany artykuł o Tutoriale w języku polskim:
Dla początkujących - modelowanie


Oceny artykułu

Wynik głosowania: 3.65
Głosów: 23


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje


 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku


RSS

Użyte znaki towarowe i loga graficzne są własnością odpowiednich firm, instytucji czy osób prywatnych.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy oraz postów na forum, są one własnością użytkowników.
Serwis zbudowano przy wykorzystaniu systemu portalowego PHP-Nuke.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie i prowadzenie www.BORYS.org

design for firefox