Menu główne

Strona główna
Archiwum artykułów
Artykuły tematycznie
Wyślij news'a
Tutoriale PL


Galeria

Galeria
Standard Gallery
Gold gallery
5 ostatnich prac
Prace top 10


Zasoby

Bitwy
Pliki
Linki
Ankiety
Szukaj


Fora dyskusyjne

Nasze Forum
Forum3D.pl
ilahi

Kontakt

Napisz do nas
Poleć nas
nukrox

Serwis

O Redakcji
Statystyki
Top 10
nukro

Statystyka

Otrzymaliśmy
7693856
odsłon strony od 1 maj 2003


Tutoriale w języku polskim


Tutoriale: DOF - depth of field - głebia ostrości

Wysłany przez borys

Obiecywany niedawno tutorial o DOF'ie został w końcu skończony i przygotowany do opublikowania. Starałem się dosyć ogólnie opisać, zasade działania, tej funkcji. Aby dojść do najlepszych ustawień dla własnej sceny należy jak zwykle testować. W razie problemów zapraszam na forum. Sorry za literówki.



Jedną z opcji jaką oferuje nam cinema w renderingu, jest użycie głębi ostrości. Funkcja ta pozwala nam na zwiększenie realizmu renderowanych scen, poprzez uzyskanie rozmycia obiektów znajdujących się bardzo blisko kamery wstawionej do sceny. Czasami także można tak manipulowac ustawieniami kamery, że obiekty znajdujące się bardzo blisko kamery są bardzo wyostrzone, a oddalone rozmyte. O ile większość efektów mających na celu zwiększenie realistyczności przy użyciu Advanced Render'a ma związek ze światłami, ten efekt jest zależny tylko od kamery. Poniżej na kilku przykładach postaram się wyjaśnić zasadę działania DOF'a w Cinemie.

Opcje głębi ostrości w Cinemie ustawiamy w atrybutach kamery. Mamy tam zakładke Depth, w jej opcjach możemy ustawić czy kamera, o ile ma ustawionego Object Target'a, ma z niego korzystać czy też sami ustawimy odległość punktu na który ma się kierować nasza kamera.Kolejne dwie opcje, są juz sciśle związane z samym Dof'em. Front Blur czyli rozmycie przednie, ustalamy nim blurra na naszym obiekcie, ktory znajduje się w zasięgu spot'a naszej kamery, dokładniej pomiędzy samą kamerą a object target'em kamery. Rear blur - rozmycie tylnie, to efekt na obiektach znajdujących się poza zasięgiem spot'a kamery , czyli jeszcze dalej niz target object.

Aby lepiej zrozumieć Front i Rear Blur, wystarczy spojrzeć na obrazek po lewej. Punkt 1 jest to suwak odpowiadający za front blur'a, a punkt 2 za Rear Blur'a. Wartości Rear i Front Blur, można podawać recznie w ustawieniach kamery w zakładce Depth, bądź też można ustawiać suwakami, punkty 1, 2 (rys. po lewej).

Aby nasz DOF, podczas renderingu zadziałał, musimy w opcjach renderingu, w zakładce Effects dodać a następnie włączyć opcje Depth of Field. W jej ustawieniach mamy możliwość ustawienia: siły, sposobów, typów, odległości rozmyć. Możemy nawet manipulować rozmyciem w formie gradientów. Dosyć ciekawą opcją w zakładce Tint, jest możliwość ustalenia dla każdego blur'a rożnego koloru, efekt jest taki, że obiekty bardziej rozmyte będą miały bardziej intensywny kolor.
Głębia ostrości jest efektem postprodukcyjnym w cinemie, czyli dodawana jest po przeliczeniu całego rendera, i nie ma nic wspólnego z samym liczeniem sceny. Licząc rendera zauważycie, że po skończeniu pojawia się w statusie informacja o dodawaniu Dof'a. Warto czasami wyliczyć sobie scene z multipassem, i później np w Photoshopie, dokonać poprawek na blurze.

Poniżej kilka przykładów jak ustawiony i wykorzystany jest dof.
Na powyższym obrazku kamera, skupia się tylko na pierwszej postaci, pozostałe są rozmyte.
Tutaj kamera, kieruje się na środkową postać, pozostałe dwie są rozmyte
Kamera skupia się na ostatniej postaci, przez co dwie pierwsze są rozmyte.
A tutaj standardowy render bez użycia dof'a.


Jedną z rzeczy na którą zwrócił mi uwage solid, jest kolejność ustawiania efektów. Jak wyżej zaznaczyłem, ze dof w c4d jest efektem postprodukcyjnym, należy go tak ustawić w stosie efektów aby nie został zakłócony przez inne efekty dodane do naszego render'a.


 
Pokrewne linki

· Więcej o Tutoriale w języku polskim
· Napisane przez borys


Najczęściej czytany artykuł o Tutoriale w języku polskim:
Dla początkujących - modelowanie


Oceny artykułu

Wynik głosowania: 4.2
Głosów: 10


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje


 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku


RSS

Użyte znaki towarowe i loga graficzne są własnością odpowiednich firm, instytucji czy osób prywatnych.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy oraz postów na forum, są one własnością użytkowników.
Serwis zbudowano przy wykorzystaniu systemu portalowego PHP-Nuke.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie i prowadzenie www.BORYS.org

design for firefox