Menu główne

Strona główna
Archiwum artykułów
Artykuły tematycznie
Wyślij news'a
Tutoriale PL


Galeria

Galeria
Standard Gallery
Gold gallery
5 ostatnich prac
Prace top 10


Zasoby

Bitwy
Pliki
Linki
Ankiety
Szukaj


Fora dyskusyjne

Nasze Forum
Forum3D.pl
ilahi

Kontakt

Napisz do nas
Poleć nas
nukrox

Serwis

O Redakcji
Statystyki
Top 10
nukro

Statystyka

Otrzymaliśmy
7639078
odsłon strony od 1 maj 2003


Tutoriale w języku polskim


Tutoriale: HDRI w cinemie

Wysłany przez borys

Jednym z najbardziej rewolucyjnych rozwiazań w dziedzinie grafiki 3d w ostatnich latach jest używanie map (zdjec) HDR do definiowania oświetlenia w scenach 3D. Przy użyciu tej techniki mozna stworzyć bardzo realistyczne obrazy przy wykorzystaniu informacji o oświetleniu z otaczajacego nas środowiska. Podczas gdy wiele aplikacji zaczyna miec ta opcje w standardzie, Cinema 4D do wersji 7.3 ciagle nie supportowała tego rozwiazania (opcja ta jest juz dostępna w Cinemie od wersji 8.0, ale w pakiecie Advanced Render). Pomimo tego, ze mozna otoczyc scene normalnym zdjeciem, niski poziom dynamizmu normalnego zdjecia spowoduje, ze realizm zdjecia bardzie bardzo slaby w porównaniu z scena w której zostal uzyty HDRI.



Co będziesz potrzebował....

Zanim zaczniesz jakiekolwiek eksperymenty z HDRI, będziesz potrzebował pobrać kilka rzeczy z sieci. Proponuje zajrzeć do The Light Probe Gallery, oraz sciągnąć wszystkie (19.8 MB) zdjęcia HDR za jednym razem. W tutorialu został użyty RNL i Ufizi . Ponadto bedzięsz potrzebował HDRShop, którego możesz pobrac także w naszym dziale Download. Dosyć dużo map HDRI można znaleść także tutaj.

Przygotowanie zdjęcia do HDRI

Pierwszą rzeczą jaką będziesz musiał wykonać jest przekonwertowanie zdjęcia do formatu jakim będziesz mógł otoczyć scene. W HDRShop, należy konwertować zdjęcie HDR Z formatu: angular map do formatu longitude/latitude.

Konwertowanie zdjęcia do formatu Longitude/latitude w HDRShop.
- W menu Images wybieramy: Panorama>Panoramic Transformations
- W zródłowym zdjęciu, zmieniamy format na Light Probe (angular map)
- W przeznaczeniu, zmieniamy format na Longitude/Latitude i OK.

Teraz zdjęcie wygląda na "rozciągnięte". Gdy zrobimy export zdjęcia otrzymamy nawet ładnie wyglądające tło, ale cały poziom realizmu i dynamiki zostanie utracony, więc nie da nam to odzwierciedlenia naturalnego swiatła w scenie. Należy zmniejszyć poziom naświetlenia w HDRShop, co w rezultacie da nam wiekszy poziom realizmu oświetlenia sceny w Cinema 4D.

Obniżanie poziomu jasności

- Ładujemy zdjęcie do HDRShop, naciskamy kilka razy przycisk "-" (minus) na klawiaturze
- Jak widać zmienia nam sie jasność zdjęcia, możemy regulować poprzez klawisze "-" i "+", zmniejszamy do momentu gdy najbardziej jasne miejsca stracą kolor biały, i wtedy wracamy w "góre" naciskając 1 raz klawisz "+". Efekt powinien być mniej więcej jak poniżej.

Zdjęcie jest teraz bardzo ciemnie, ale własnie takiego efektu potrzebujemy. Zredukowaliśmy jasne elementy zdjęcias do koloru białego, a reszta zdjęcia została odpowiednio dopasowana. Zapisz zdjęcie jako Low Dynamic Range, najlepiej w formacie BMP lub JPG(nie polecam, bo jest dosyć duża utrata jakości widoczna pózniej w renderingu. Program zapyta czy zapisać stosując aktualne ustawienia wyświetlania (save using the current display settings?) wybierz TAK (YES). Teraz przeniesiemy zdjęcie do cinemy i zaczniemy prace.

Ustawianie sceny

Aby stworzyć naturalne światło będziemy potrzebować textury (materiału) z zdjęciem przerobionym w HDRShop oraz Kilku ustawień sceny. Na koniec włączamy opcje radiosity w ustawieniach renderingu (o dokładnych parametrach jakie należy ustawiac w radiosity juz niedługo).

Tworzenie textury HDR

- Tworzymy nowy materiał i nazywamy go HDR Shader
- Ozdnaczamy wszystkie kanały za wyjątkiem Luminance
- Ładujemy zdjęcie nasze zdjęcie stworzone w HDRShop do tego kanału. Teraz postaramy sie przywrócić straconą dynamike światła, poprzez odpowiednie ustawienie Shadera.
HDRShader

- W opcji Mix zmieniamy na multiply oraz zwiększamy brightness w zakresie 300-800% (na na poczatek proponuje ustawić około 375%). Zasada jest taka, że w zależności ile razy zmniejszyliśmy pomniejszyliśmy w HDRShop nasycienie kolorów tyle razy o 100% zwiększamy brightness, czyli jeżeli nacisneliśmy "-" 5 razy to jasność ustawiamy na 500 %.

Można sobie zadać pytanie po co w taki razie zmiejszać jasność w HDRShop a pózniej zwiększać w ustawieniach shader'a, skoro efekt będzie taki sam? I właśnie tu mamy różnice, gdyż w rzeczywistości efekt nie będzie identyczny. Jeżeli nie użylibyśmy HDRShop zwiększyli normalnie brightness, wszystko na zdjęciu było by tak samo rozjaśnione i rozmyte. Przez obniżanie jasności w HDRShop, otrzymaliśmy zdjęcie o innym charakterze (trudne do zrozumienia).

Tworzenie sceny

- Dodaj obiekt nieba do sceny i wrzuć na niego HDR Shader.
- Dodajemy kilka obektów do sceny (cube, sphere, itp). Jeżeli wybierzesz object floor lub plane jako podłoże dla twoich obiektów, powinnieneś użyć render tag'a by zapobieć tworzeniu się cienia, który może blokować światło od niższych cześci HDR Shader'a.
- Włączamy radiosity w Render Settings (ctrl+b) i wyłaczamy auto light!

Teraz juz możemy zrobić render. Jeżeli okaże się, że obraz zdjęcia jest zbyt "nadęty" należy wrócić do ustawień shader'a i zmniejszyć troche brightness. Poniżej kilka przykładów, z rożnymi obrazami HDRI (zaznaczam ze obiekty nie mają textur, ich nałożenie całkowicie zmienia wygląd sceny jak i świateł):

Oryginalne zdjęcie bez żadnych modyfikacji shader'a w kanale luminance. Jak widać światło nie jest naturalne, brakuje go na obiektach oświetlenia.
Niezmodyfikowane zdjęcie HDR
Ta sama scena ale juz przy użuciu zmodyfikowanego HDR Shader'a, różnica widoczna bardzo dokładnie, zaznaczam, że nie było żadnych zmian w ustawieniach radiosity.
Zmodyfikowane zdjęcie HDR
Po raz kolejny ta sama scena tylko ze z innym shader'em "Ufizi HDR"
HDRI Ufizi Light
Kolejny shader HDR, tym razem: zdjęcie kitchen HDR
HDRI kitchen light
[Image]


 
Pokrewne linki

· Więcej o Tutoriale w języku polskim
· Napisane przez borys


Najczęściej czytany artykuł o Tutoriale w języku polskim:
Dla początkujących - modelowanie


Oceny artykułu

Wynik głosowania: 4.17
Głosów: 23


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje


 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku


RSS

Użyte znaki towarowe i loga graficzne są własnością odpowiednich firm, instytucji czy osób prywatnych.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy oraz postów na forum, są one własnością użytkowników.
Serwis zbudowano przy wykorzystaniu systemu portalowego PHP-Nuke.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie i prowadzenie www.BORYS.org

design for firefox