Menu główne

Strona główna
Archiwum artykułów
Artykuły tematycznie
Wyślij news'a
Tutoriale PL


Galeria

Galeria
Standard Gallery
Gold gallery
5 ostatnich prac
Prace top 10


Zasoby

Bitwy
Pliki
Linki
Ankiety
Szukaj


Fora dyskusyjne

Nasze Forum
Forum3D.pl
ilahi

Kontakt

Napisz do nas
Poleć nas
nukrox

Serwis

O Redakcji
Statystyki
Top 10
nukro

Statystyka

Otrzymaliśmy
7640471
odsłon strony od 1 maj 2003


Tutoriale w języku polskim


Tutoriale: Planeta Małp czyli Terra4D i Cinema

Wysłany przez artwork

Jak już Was informowałem od pewnego czasu na stronie futurebytes dostępna jest wtyczka łącząca Terragena z Cinemą. Mimo, że plugin jest dziecinnie prosty w obsłudze to dla ludzi nie znających za dobrze angielskiego lub niemieckiego jego użycie może nastręczyć paru problemów. Postanowiłem więc opisać cały proces pracy z tymi dwoma programami.







Krok 1

Najpierw w programie Terragen generujemy naszą scenę, do której chcemy dokomponować obiekty. Gdy już jesteśmy zadowoleni z ustawień renderujemy obraz z taką rozdzielczością jaką później będziemy chcieli uzyskać w Cinemie. Zapisujemy nasz wyrenderowany obrazek na dysku. Zapisujemy również nasz teren oraz "world file" poprzez save world. Plik world jest podstawą działania wtyczki. W nim to zapisane są wszystkie potrzebne ustawienia takie jak: pozycja kamery, słońca oraz kierunek patrzenia kamery.

Krok 2

Przechodzimy do Cinemy i wywołujemy wtyczkę Terra4D -> 1.Import Terrain. W wyskakującym okienku szukamy naszego zapisanego terenu i wczytujemy go do Cinemy. Na scenie i w object manager pojawi nam się nowy obiekt z dopisaną liczbą. Cyfrya te to wielkość naszego terenu.

Krok 3

Następnie wybieramy Terra4D -> 2.Create Scene. W okienku ustawiamy najpierw wielkość naszego terenu, którą odczytujemy np. z nazwy obiektu. Teraz importujemy ustawienia dla kamery i słońca. Wybieramy Options -> Import World Data (*.tgw) i wczytujemy uprzednio zapisany plik world.

Po zaimportowaniu pliku samoczynnie wypełnią się wszystkie pola okienka dialogowego "Create Scene". Naciskamy na Create i wtyczka stworzy nam nową kamerę oraz słońce ustawione tak jak w Terragenie.

Krok 4

W ustawieniach widoku wskazujemy Cinemie by używała naszej nowej kamery do pokazywania sceny. W ten sposób uzyskujemy widok identyczny z tym, który renderowaliśmy w Terragenie.

Krok 5

Przygotowujemy nową teksturę. W dialogu materiałów w kanał koloru wczytujemy nasz wyrenderowany obrazek. Wszystkie inne odhaczamy.

Krok 6

Nasz nowy materiał przypisujemy do stworzonego terenu i ewentualnej płaszczyzny wody.

Koniecznie należy ustawić mapowanie na Frontal i najlepiej wyłączyć tile. Naszym obiektom nadajemy również render tagi, w których odhaczamy "Cast Shadows" i zaznaczamy "Compositing Background".

Teraz już możemy wykonać próbny rendering.

Krok 7

Czego nam brakuje to niebo. Wstawiamy więc standardowy obiekt Sky i tak jak innym obiektom nadajemy teksturę z mapowaniem frontal oraz ustawiamy render tag. Po następnej próbie renderingu powinniśmy otrzymać taki sam obraz jak w Terragenie.

Krok 8

Dodajemy dodatkowy obiekt do sceny. Ja ściągnąłem z internetu Statuę Wolności i postanowiłem stworzyć scenkę z Planety Małp ale Wy możecie dodać cokolwiek, może to być nawet standardowy obiekt Cinemy. Cała zabawa polega teraz na tym by ustawić nasz obiekt odpowiednio w scenie i zacząć renderować do uzyskania pożądanego rezultatu. Standardowo w utworzonym przez wtyczkę słońcu wyłączone są cienie. Najlepiej je zaraz włączcie by uzyskać bardziej realistyczny efekt. W ustawieniach cieni można jeszcze zmniejszyć Desinity do ok. 70% by bardziej przypominały cienie rzucane w Terragenie. Ja dodatkowo dodałem jeszcze obiekt Enviroment z kolorem ciemniejszym niż Light From Above z ustawień oświetlenia w Terragenie. Pomaga to zwłaszcza w Cinemie CE uzyskać bardziej realistyczne obszary znajdujące się w cieniu.

Niestety, jeśli w opcjach renderingu zaznaczymy antyaliasing rozmiękczane będą również tekstury. Dlatego też wczytując obrazek w kanale koloru dobrze jest wyłączyć interpolację. Gdy i to nie pomoże proponuję nałożyć np. w photoshopie wyrenderowany w Terragenie obrazek i usunąć miękką gumką fragmenty obrazu gdzie znajduje się nasz obiekt.

Miłego Terraformowania!

jurand


 
Pokrewne linki

· Więcej o Tutoriale w języku polskim
· Napisane przez artwork


Najczęściej czytany artykuł o Tutoriale w języku polskim:
Dla początkujących - modelowanie


Oceny artykułu

Wynik głosowania: 5
Głosów: 4


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje


 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku



Re: Planeta Małp czyli Terra4D i Cinema (Wynik: 0)
przez Anonymous dnia 08-01-2005 | 14:17:52
Dlaczego gdy w Cinemie ładuje teren i world file to tylko kamera jest w tym miejscu co Terragenie a teren jest w x=0,y=-300,z=0 i wyrenderowany obraz jest w innym miejscu niz powinien???? prosze o pmoc na e-mail remik99@op.pl



Re: Planeta Małp czyli Terra4D i Cinema (Wynik: 0)
przez Anonymous dnia 08-01-2005 | 14:18:59
Albo na gadu-gadu : 2595098


RSS

Użyte znaki towarowe i loga graficzne są własnością odpowiednich firm, instytucji czy osób prywatnych.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy oraz postów na forum, są one własnością użytkowników.
Serwis zbudowano przy wykorzystaniu systemu portalowego PHP-Nuke.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie i prowadzenie www.BORYS.org

design for firefox