Menu główne

Strona główna
Archiwum artykułów
Artykuły tematycznie
Wyślij news'a
Tutoriale PL


Galeria

Galeria
Standard Gallery
Gold gallery
5 ostatnich prac
Prace top 10


Zasoby

Bitwy
Pliki
Linki
Ankiety
Szukaj


Fora dyskusyjne

Nasze Forum
Forum3D.pl
ilahi

Kontakt

Napisz do nas
Poleć nas
nukrox

Serwis

O Redakcji
Statystyki
Top 10
nukro

Statystyka

Otrzymaliśmy
7557357
odsłon strony od 1 maj 2003


Tutoriale w języku polskim


Tutoriale: Przetwarzanie obiektów typograficznych 2D Adobe Illustratora na obiekty 3D(QTVR)

Wysłany przez borys

'Qba' Kuba Balicki z Studia Grafiki Komputerowej ASP w Łodzi, już dosyć dawno podesłał mi ten tutorial, i nie miałem czasu aby go przygotować do publikacji na stronie. Jak zapewnia autor niedługo kolejne tutki. dziekujemy !!


1) Korzystajac z Adobe Illustratora i narzędzia Type napisz potrzebny Ci znak typograficzny. Pamiętaj że Cinema przelicza (przy imporcie plików AI) rozmiary wg. punktów PostScriptowych.




2) Zamień litery na krzywe (ścieżki).




3) Opcjonalnie: porozcinaj litery z puncami (na przykładzie litery B).




4) Nagraj całość jako plik Adobe Illustratora (.AI) w standardzie 8.




5) Uruchom Cineme4D. Sprawdź nastawy importu plików AI w Cinemie (Edit -> Preferences, Import/Export, Illustrator import). Winno być nastawione Scale=1, Connect Splines=OFF, Group Splines=ON (jak na przykładzie poniżej).




6) Dodaj do kompozycji plik z literkami z illustratora poleceniem File -> Merge. Pojawią się one w palecie Objects jako obiekt o nazwie pliku z Illustratora.




7) Wyzeruj położenie objektu w palecie Coordinates (wpisz i zatwierdź przyciskiem Apply wartości=0 przy pozycjach: X, Y i Z w kolumnie Position).




8) Wybierz polecenie Extrude aby wytłoczyć wybraną ścieżkę.




9) Ikona operacji pojawi się w palecie Objects - aby zastosować operację wrzuć w nią wybrana ścieżkę.




10. Zwróć uwagę, że bezproblemowo tworzysz wytłoczenia z liter o zamkniętym obrysie (bez punc jak litera C lub przerobiona poprzez nacięcie litera B).




11) Natomiast litery wielooelementowe (jak Ć) należy zgrupować. W tym celu zaznacz oba wytłoczenia ścieżek litery Ć (z klawiszem Shift) i połącz poleceniem Group z menu Objects palety Objects.




12) Tak zgrupowaną literę Ć można bez problemu przemieszczać, skalować, obracać, barwić itp. jak pojedyńczy obiekt.




13) W literach zawierających punce konieczne jest użycie operacji logicznych.
Dodaj do kompozycji operację Boolean.




14) W palecie Objects wrzuć oba wytłoczenia części literki A na ikone operacji Boole.




15) Powiększ dystans wytłoczenia obiektu "litera A punca". W tym celu rozwiń operacje Boole, a w niej kliknij dwukrotnie na ikonie operacji Extrude (opisanej: "litera A punca")




16) ...i wpisz w palecie Attributes w pole dotyczące wartości Z wytłoczenia (ostatnie pole po prawej wskazane strzałką) wartość 40 (zamiast 20) i zatwierdź klawiszem Enter.




17) Podobnie jak poprzednio kliknij dwukrotnie w ikone operacji Boole i w palecie Attributes w zakładce Object wybierz opcję: A substract B.




19) Upewnij się czy masz wybrane narzędzie przesunięcia (górna strzałka), dotyczące całych obiektów (lewa strzałka), a następnie porusz (w kierunku "do siebie" czyli w lewo w dół) grot niebieskiej strzałki układu współrzędnych, aż pojawi się poprawna punca w lierze A jak na poniższym przykładzie.




20) Wybierz polecenie File -> New Material z palety Materials.




21) W palecie Attributes w zakładce Color utwórz potrzebny Ci kolor suwakami regulującymi natężenie barw RGB lub...



22) ...lub wybierz go z palety gotowych barw. W ten sposób (powtarzając operacje z punktów do 20 do 22) przygotuj sobie pozostałe potrzebne kolory.




23) W celu nadania barwy obiektowi (lub ich grupie), przeciągnij kolor z palety Materials na ikonę odpowiedniego obiektu (lub grupy) w palecie Objects.




24) Jeżeli potrzebujesz podstawowej bryły geometrycznej - dodaj ją z menu Objects -> Primitive -> ...




25) W palecie Attributes w zakładce Object wyreguluj parametry bryły.




26) A następnie wybieraj potrzebne obiekty zaznaczając je w palecie Objects i przesówaj, obracaj i skaluj przy użyciu narzędzi wskazanych strzałkami. W celu użycia narzędzia kliknij w jego ikonę, a następnie preciągaj groty strzałek...




27) ...układu współrzędnych by dokonać wybranej operacji w określonej osi (oś pionowa - zielona, oś poprzeczna - czerwona, oś głębi - niebieska). Uwaga, po dokonaniu obrotu, przemieszczeniu ulegną też domyślne osie obiektu!




28) Gdy zakończysz kolorowanie i przemieszczanie obiektów, wyreguluj ich docelowe umieszczenie w "planie zdjęciowym" (w oknie z widokiem 3D).




29) Następnie określ wymagania dotyczące ptrzebnego renderingu. Na początku wybierz polecenie Render Settings z menu Render.




30) W oknie Render Settings w zakładce Output wybierz rozmiar docelowy 480x360 pixeli (lub inny jesli uznasz go za bardziej właściwy - pamiętaj, że im większy rozmiar renderigu - tym dłuższy czas jego uzyskania).




31) W zakładce Save kliknij w przycisk Path by wskazać miejsce nagrania i określić nazwę pliku który powstanie w wyniku renderingu.




32) W zakładce Save wybierz z listy Format nastawę: QuickTime VR Object.




33) Zmieniając liczbę planowanych ujęć w poziomie (lewa strzałka) i w pionie (prawa strzałka) określasz liczbę ujęc z których zostanie zbudowany plik obrazujący obiekt (wiecej ujęć - precyzyjniejsze przedstawienie i dłuższy czas renderingu). Minimalne zalecane wartości to 8 (poziomo) i 7 (pionowo).




34) Dokonaj renderingu (polecenie Render -> Render to Picture Viewer).




35) Proces renderingu może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut i wiecej w zależności od złożoności obiektu i nastaw w zakładkach Output i QuickTime VR.




36) Uzyskany w wyniku renderingu plik można otworzyć QuickTime Playerem.
Przy oglądaniu można skalować wyświetllany obraz (przyciski Shift i Ctrl na klawiaturze) i poruszać bryłą (chwytając za wyświetalny obraz i poruszając myszą).





Jakub Balicki


 
Pokrewne linki

· Więcej o Tutoriale w języku polskim
· Napisane przez borys


Najczęściej czytany artykuł o Tutoriale w języku polskim:
Dla początkujących - modelowanie


Oceny artykułu

Wynik głosowania: 4.5
Głosów: 4


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje


 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku


RSS

Użyte znaki towarowe i loga graficzne są własnością odpowiednich firm, instytucji czy osób prywatnych.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy oraz postów na forum, są one własnością użytkowników.
Serwis zbudowano przy wykorzystaniu systemu portalowego PHP-Nuke.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie i prowadzenie www.BORYS.org

design for firefox