Menu główne

Strona główna
Archiwum artykułów
Artykuły tematycznie
Wyślij news'a
Tutoriale PL


Galeria

Galeria
Standard Gallery
Gold gallery
5 ostatnich prac
Prace top 10


Zasoby

Bitwy
Pliki
Linki
Ankiety
Szukaj


Fora dyskusyjne

Nasze Forum
Forum3D.pl
ilahi

Kontakt

Napisz do nas
Poleć nas
nukrox

Serwis

O Redakcji
Statystyki
Top 10
nukro

Statystyka

Otrzymaliśmy
7488890
odsłon strony od 1 maj 2003


Software


Terragen 2 - monstrum budzi się do życia...

Wysłany przez borys

Czy pamiętacie program Terragen, którym można było generować wirtualne krajobrazy? Otóż od ponad roku firma Planetside nie udostępniała żadnej nowej wersji swojego produktu (ostatnia wersja była opatrzona nazwą v0.9.43).I jak to bywa przed końcem roku, wiele firm chce się pochwalić swoimi produktami, nawet jeśli są tylko w wersji testowej.Tak też zrobiła firma Planetside udostępniając wersje Alpha swojego długo zapowiadanego produktu - Terragen 2. Poprzednia wersja miała możliwość współpracy z Cinema 4D, a czy Terragen 2 także pozwoli nam na łączenie swoich możliwości z naszą ukochaną Cinemą, to pokaże dopiero czas. Tymczasem spójrzcie na co pozwala nam ten nowy kawałek software'u...
dalej »




Terragen w poprzedniej wersji oferował szybki rendering z możliwością podglądu w mniejszym oknie. Tym razem jest podobnie, lecz od razu zwraca uwagę prędkość renderingu w podglądzie - w wersji Alpha nowego Terragena jest znaczne wolniejsza...To już powinno być ostrzeżeniem dla tych którzy spodziewali się przełomu w prędkości renderingu w nowej wersji. Próbny rendering w rozdzielczości 640x480 potwierdza obawy - silnik zaimplementowany w nowej wersji jest albo jeszcze niedopracowany, albo możliwości które oferuje są tak skomplikowane że nie można było go bardziej przyspieszyć. Program opiera się na konfigurowalnych shaderach. Ilość opcji dotyczących poszczególnych shaderów (np. Atmosfera i Chmury 3D) już wskazują na to że programiści poszli daleko do przodu w stosunku do poprzedniej wersji kładąc nacisk na realizm renderów, i stąd zapewne o wiele wolniejszy rendering. Shadery łączą się między sobą po przez spinanie ich przy pomocy węzłów. Tworząc drzewiaste struktury shaderów terenu,tekstur, atmofery, chmur, wody, dodatkowych obiektów 3D które mogą pochodzić np. z programu XFrog - powstaje nam naprawdę skomplikowany algorytm do przerenderowania.Ja po ponad godzinie czekania, nie uzyskałem nawet 40% renderingu terenu na którym nie było tekstur tylko jednolity kolor i cienie, ale za to na niebie były prawdziwe chmury 3D (a nie płaszczyzny oteksturwane fraktalnymi wzorami). Rozdzielczosc obrazka była niska - 640x480, moja konfiguracja to Athlon 2500+ i 512 Mb Ram. Niestety na dwurdzeniowym procesorze nie widzialem wykorzystania dwoch rdzeni (Athlon 3800 X2). Na shaderach opiera się cała potęga programu. Są tu shadery potrafiące wygenerować kamienie (tego nie było w poprzedniej wersji), trawę i rośliny (po przez wprowadzenie do sceny obiektów z zewnętrznych bilbiotek), Chmury w kilku rodzajach (od najprostszych płaskich 2D, które były w poprzedniej wersji aż po trójwymiarowe chmury łudząco podobne do tych które widzimy za oknem), są też shadery potrafiące zasymulowaćefekt erozji terenu i wiele innych modyfikatorów których przejrzenie zajmie użytkownikowi wiele czasu. I tu też mała niespodzianka - cały interfejs programu przeżył operację plastyczną i nie ma nic wspólnego z poprzednią wersją. Dla mnie było to szokiem i interfejs może w pierwszej chwili odrzucić użytkownika. Mam nadzieję że wersja finalna będzie miała bardziej przejrzysty podział opcji i że program nie będzie się wyłączał po tym gdy nieopatrznie połącze dwa typy shaderów które według twórców nie powinny być łączone. W końcu użytkownik powinien otrzymać jakiś komunikat co zrobił źle. Niemniej, widząc galerie przykładowych prac wykonanych wersją Alpha aż nie chce się wierzyć że ten program tak wolno działa oraz że jego obsługa póki co jest mocno utrudniona...Prace jednak wyglądają ultrarealistycznie:
http://www.planetside.co.uk/gallery/f/tg2

A tu jest wersja alpha do pobrania:
http://www.planetside.co.uk/terragen/tg2/tg2tp/index.html

Podsumowując program ten jest wart uwagi bo wniesie nową jakość wizualizacji krajobrazów, lecz prędkość jaką aktualnie oferuje jest odstraszająca. Mnogość opcji jednak daje pojęcie jak program ewoluował od ostatniej wersji. Czekam więc na wersję Terragen 2 która pozwoli na sprawdzenie tych opcji bez strachu że weekend minie pod znakiem czekania na jeden obrazek.

Autor - Hris, kontakt hrisek@wp.pl


 
Pokrewne linki

· Więcej o Software
· Napisane przez borys


Najczęściej czytany artykuł o Software:
Porenut - Head Creator


Oceny artykułu

Wynik głosowania: 0
Głosów: 0

Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje


 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku


RSS

Użyte znaki towarowe i loga graficzne są własnością odpowiednich firm, instytucji czy osób prywatnych.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy oraz postów na forum, są one własnością użytkowników.
Serwis zbudowano przy wykorzystaniu systemu portalowego PHP-Nuke.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie i prowadzenie www.BORYS.org

design for firefox