Menu główne

Strona główna
Archiwum artykułów
Artykuły tematycznie
Wyślij news'a
Tutoriale PL


Galeria

Galeria
Standard Gallery
Gold gallery
5 ostatnich prac
Prace top 10


Zasoby

Bitwy
Pliki
Linki
Ankiety
Szukaj


Fora dyskusyjne

Nasze Forum
Forum3D.pl
ilahi

Kontakt

Napisz do nas
Poleć nas
nukrox

Serwis

O Redakcji
Statystyki
Top 10
nukro

Statystyka

Otrzymaliśmy
7487049
odsłon strony od 1 maj 2003


Tutoriale w języku polskim


Tutoriale: Animacja i moduł Dynamics

Wysłany przez borys

Ponieważ w ankiecie którą stworzył Jurand na temat tutoriali, prowadzi temat animacji, postanowiłem przygotować dla was krótki tutorial, pokazujący jak zanimować gumową piłkę odijającą sie od innego obiektu, wykorzystując jeden z modułów - dynamics. Myśle ze stworzenie sceny wg poniższego opisu nie zajmie nawet poczatkującym użytkownikom więcej niz 30 minut. Wszelkie problemy z samym tutorialem zgłaszajcie na forum.

Tworzenie animacji z wykorzystaniem modułu Dymanics
Download: Plik ze sceną

Tutorial ten pokazuje krok po kroku jak zanimowac obiekt i zmiane jego właściwosci a także reakcje na inne obiekty.
Krok 1: Tworzymy cube'a, menu: Objects>Primitive>Cube, klikamy na ikone cube i w jego właściwościach zmieniamy następujace wartości rozmiaru: X=400m Y=200m Z=400m, klikamy OK. Zmieniamy właściwości obiektu na edytowalny, maenu: Structure>Make Editable. Tworzymy HyperNURBS'a, menu: Object>NURBS>HyperNURBS. Metoda przeciagnij i upuść przerzucamy cube'a do nurbs'a.
Krok 2: Wybieramy narzędzie selekcji polygonów, menu: Tools>Polygons, oraz typ narzędzia Live Selection, menu: Selection>Live Selection. Następnie wybieramy obiekt cube'a w object manager, zaznaczamy górny polygon. Wybieramy narzędzi Inner Extrude, menu: Structure>Extrude Inner, W ustawieniach Active Tool, przy wartości Offset wstawiamy 60m i klikamy Apply. Teraz zmienimy wygląd obiekty poprzez narzędzie Extrude, menu: Structure>Extrude, ponownie przechodzimy w ustawienia Active Tool wstawiamy wartośc -100m klikamy OK.
Krok 3: W Object Manager zaznaczamy HyperNURBS'a i zmieniamy jego właściwości na edytowalny, menu: Structure>Make Editable. Na koniec zmieniamy nazwe obiektu cube'a na np: 'misa'. Teraz jeszcze mała uwaga gdy zmieniamy właściwości HyperNURBS'a na edytowalny i pracujemy na cinemie do wersji 7.03 to pozniej wyciągamy cube'a z nurbs'a, a jego samego usuwamy, w cineme 8.x automatycznie obiekty się połączą.
Krok 4: Tworzymy nowy obiekt, menu: Objects>Primitive>Platonic, oraz zmieniamy odrazu jego właściwości na edytowalny, menu: Structure>Make Editable.
Krok 5: Teraz potrzebujemy narzędzia: Subdivide, w tym celu wybieramy menu: Structure>Subdivide. Zaznaczamy HyperNURBS Subdivide i klikamy OK. Na koniec możemy zmienić nazwe obiekty na np 'piłka' :).
Krok 6: Zmianiemy typ narzędzia na Object Tool, menu: Tools>Object. W Coordinates Manager zmieniamy pozycje naszej 'piłki' na: X=0m Y=300m Z=0m.
Krok 7: Tworzymy teraz obiekt Solver, menu: Plugins>Dynamics>Solver Object oraz obiekt Gravity, menu: Plugins>Dynamics>Gravity. W Object Manager przenosimy obiekty gravity, pilka i misa do Solver.
Krok 8: Wstawiamy nowego tag'a i przypisujemy go do naszej 'misy', menu: File>New Tag>Plugin Tags>Rigid Body Dynamic Tag. Klikamy w ikone tag'a i w jego właściwościach zmieniamy Total Mass na 0, to spowoduje ze nasza 'misa' nie będzie się ruszać. Następnie klikamy w zakładke Collision i ustawiamy Collision Detection na Full.
Krok 9: Wstawiamy nowego taga dla naszej piłki, menu: File>New Tag>Plugin Tags>Soft Body Spring Tag. Nastepnie wybieramy Springs>Add Soft Springs, zmieniamy Method na Cloth i klikamy OK. przechodzimy do okna dialogowego Soft Body Spring Tag's. wyłączamy pokazane Springs'y. Klikamy zakładke Collision i ustawiamy Collision Detection na Full oraz Elasticity na 0.
Krok 10: Klikamy dwa razy na ikonie obiektu Solverw w Object Manager. W ustawieniach zmieniamy na nastepujące wartości: Stop na 1000, Integration Method na Runge-Kutta oraz Oversampling na 4. W zakładce details zmieniamy Collision Eps na 5, ta zmiana spowoduje obniżenie róznicy pomiędzy zderzającymi sie obiektami, klikamy OK.
Krok 11: Do obiektu naszej piłki dokładamy tag'a wygładzającego: Smoothing Tag, menu: File>New Tag>Smoothing Tag. Tworzymy nowego HyperNURBS'a i wrzucamy do niego naszą piłke (obiekt HyperNURBS musi byc jako dziecko obiektu Solver).
Krok 12: W obiect manager wybieramy obiekt naszej misy i klikamy PLAY. Wszystko powinno działać poprawnie, czyli spadająca piłka powinna sie lekko odbić o poruszać w misie. Mozna oczywiscie wyrenderowac całą scenę jako animacje. W tym celu ustawiamy w właściwościach renderingu zakres renderowania klatek z Current frame na all frames, i zapisujemy obiekt jako avi albo mov. Miłej zabawy.



 
Pokrewne linki

· Więcej o Tutoriale w języku polskim
· Napisane przez borys


Najczęściej czytany artykuł o Tutoriale w języku polskim:
Dla początkujących - modelowanie


Oceny artykułu

Wynik głosowania: 4.88
Głosów: 9


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


Opcje


 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku



Re: Animacja i moduł Dynamics (Wynik: 1)
przez gopher dnia 12-06-2003 | 12:38:40
(Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość)
fajna zabawa :-)



Re: Animacja i moduł Dynamics (Wynik: 1)
przez borys (redakcja@c4d-pl.org) dnia 15-06-2003 | 00:43:25
(Informacje o użytkowniku | Wyślij wiadomość) http://c4d-pl.org
ja tez mialem niezly ubaw jak testowałem tutorial, fajnie jest jak sie mise ustawi lekko obok gdy sie kulka odbija roznie :)


RSS

Użyte znaki towarowe i loga graficzne są własnością odpowiednich firm, instytucji czy osób prywatnych.
Redakcja nie odpowiada za treść komentarzy oraz postów na forum, są one własnością użytkowników.
Serwis zbudowano przy wykorzystaniu systemu portalowego PHP-Nuke.
Wszystkie prawa zastrzeżone.
Wykonanie i prowadzenie www.BORYS.org

design for firefox